Het succesrecept van Huffington Post

Nynke Tans 

De van oorsprong Amerikaanse nieuwswebsite Huffinton Post werd in de jaren ’90 opgericht door columniste Arianna Huffington en mediamagnaat Kenneth Lerer. Zij wilden een progressiever en liberaler geluid de wereld in brengen. De website groeide uit tot een wereldwijd succes, wat er voor zorgde dat de site ook een Britse en Canadese afdeling kreeg. Onderscheiden met onder andere de Webby Award voor beste politieke blog in 2006 en 2007 en  de benoeming van machtigste blog ter wereld door The Observer in 2008, geniet de site wereldwijd aanzien. Maar waardoor is deze website zo succesvol?

Als je de site van de Huffington Post opent, valt in eerste instantie de zakelijke, misschien zelfs wat saaie, lay-out op. Toch maakt deze lay-out de website vrij overzichtelijk en past het ook bij het progressief liberale karakter van de nieuwssite.  De site is onderverdeeld in een Britse, Amerikaanse en Canadese afdeling. Daarnaast zijn de vele blogs en columns waar de site uit bestaat verdeeld per thema, bijvoorbeeld: Politics, ‘Green’, Entertainment, Lifestyle en Technology. Daarnaast hebben ze ook een apart gedeelte ‘blogs’ waar onder andere Barack Obama, Hillary Clinton en Michael Moore columns schrijven. Niet de minste namen.

Ondanks het zakelijke uiterlijk, zijn de schreeuwerige in grote kapitale geschreven koppen op de frontpage storend. Dit is typerend voor Amerikaans/Britse nieuwssites, die zijn hier dol op. Hierdoor lijkt het echter erg op de (website van de) Telegraaf en deze vergelijking doet geen recht aan een kwaliteitsnieuwssite als de Huffington Post. Het ‘green’-gedeelte van de site bevat bijzonder mooie en indrukwekkende fotoreportages, die te vergelijken zijn met de reportages van National Geographic. Verder bevat dit gedeelte blogs over de klimaatverandering en achtergrondverhalen over alles wat met het milieu en de natuur te maken heeft. Dit maakt het tot een gedeelte van de site dat bezoekers niet mogen missen, al was het alleen maar voor de prachtige fotoreportages.

Naast de columns en blogs biedt de website een overzicht van het nieuws doormiddel van links naar andere nieuwswebsites. Zo trekt bijvoorbeeld een grote kop over de strijd tussen de Democraten en de Republikeinen in aanloop naar de presidentsverkiezingen de aandacht van de lezer , maar op de website zelf  verder geen artikel over dit onderwerp. In plaats daarvan staan er links naar andere nieuwspagina’s die hier wel een bericht over hebben geplaatst over dit onderwerp. Dat klinkt misschien wat makkelijk. Het kan gezien worden als luiheid of als het ‘jatten’ van nieuws van andere websites en misschien zit daar ook wel een kern van waarheid in. Toch is het ook handig, hierdoor ontstaat er voor de lezer namelijk wel meteen een compleet overzicht met het belangrijkste wat over een bepaald onderwerp is geschreven. Daarbij profileert de Huffington Post zich voornamelijk als een site met columns en blogs over nieuws en niet zozeer als een site die zelf veel scoops binnen wil halen. Het is daarom niet vreemd dat ze links naar andere nieuwssites plaatsen.

De succesfactor van de Huffington Post ligt waarschijnlijk juist in het feit dat de site veel ruimte biedt aan columns en blogs en niet zozeer aan harde nieuwsberichten. Wie puur het laatste nieuws wil, is bij de Huffington Post niet op de juiste plek. Voor wie meer achtergronden, meningen en prachtige fotoreportages zoekt, is een bezoek aan deze website zeker de moeite waard.

| The Huffington Post, http://www.huffingtonpost.com/

Nynke Tans (1988) is freelance journalist en eigenaar van Anno Nu Tekstbureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>